Nevoia de ritual

southernmyinternet.catholic.edu.au

– Ce-i acela rit? zise micul prinț.
– E încă un lucru de mult dat uitării, zise vulpea. E ceea ce face
ca o zi să se deosebească de celelalte zile, o oră, de celelalte ore.
(Micul prinț – Antoine de Saint-Exupery)

Din ce zice Saint-Exupery, înțeleg că s-a întâmplat ceva undeva care a făcut ca societatea noastră să piardă adevărata semnificație a ritualului (prefer termenul ritual pentru că face mai explicit trimiterea la sacru). În trecut, momentele ritualice punctau un timp în general dezordonat – la nivelul unei zile. Singurele repere erau lumina și întunericul, duminica și ciclurile anotimpurilor. În rest, lumea mergea la câmp, nu avea normă pe ore, ci, eventual, pe cantitate de muncă depusă.

Dar fiecare anotimp era punctat de câteva momente sărbătorești când omul era ridicat din mica lui dezordine cotidiană și adus în preajma divinității pe care o venera. Nici creștinii n-au făcut excepție, având câteva sărbători care punctau anul calendaristic în fiecare dintre anotimpuri, plus dumicile.

În Evul Mediu, s-a instituit ceea ce se cheamă „an liturgic” și chiar fiecare zi în parte avea momentele ei spiritualizate specifice. Există ceasuri de rugăciune pentru mănăstiri, care însă pentru laici, erau comprimate în două momente de rugăciune principale pe care bisericile tradiționale încă le păstrează (utrenie și vecernie).

Nu mă mai leg de Reformă și de toată desacralizarea – bine intenționată la început – pe care a generat-o, ci sar direct la zilele noastre când timpul este organizat de serviciul zilnic, de activitatea normată și retribuită.

Așa că, pentru simțirea contemporană, mersul cotidian la muncă este deja o formă de ritual. Însă la mijloc este o confuzie, o proastă înțelegere, care nu păstrează din sensul ritualului decât aspectul exterior, normativ, repetitiv. Probabil însă, dacă ritualul se asociază cu puterea, omul contemporan simte instictiv că cei care-i impun un anumit program și de care depinde în privința banilor – singurul mijlocitor credibil al relației stăpân-supus – reprezintă adevărata autoritate.

În orice caz, din pricina acestei confuzii a rutinei zilnice cu ritualul, conceptul a fost dezbrăcat de sensurile lui înalte și coborât în derizoriu. E un fapt că nu doar protestanții au alergie la ritualuri (mai ales dacă-s ale altora), percepute sub aspectul lor cel mai comun, ci majoritatea occidentalilor pe care-i cunoaștem.

Din toată bogăția posibilă a unui ritual ce aduna oamenii și îi pregătea pentru întâlnirea solemnă cu divinul, a rămas doar aspectul exterior receptat, în prezent, drept coercitiv. Iar ceea ce e coercitiv e socotit – fără niciun moment de atentă analiză – rău și neavenit.

Din pricina faptului că tot ceea ce facem o săptămână întreagă este repetitiv, simțim (că nu cred că e o alegere rațională, calculată) nevoia ca măcar duminca să nu se repete nimic. Este greu de luptat cu această tendință, căci e necesar un efort conjugat.

Pentru unii, cum sunt evanghelicii, lupta e aproape imposibilă, fiindcă nu există vreun ritual religios la care să ia parte. De fapt, ele există, dar sunt negate constant și se neagă și orice valoare a ritualului.

Azi avem, așadar, ritual în cursul săptămânii, o viață ordonată din exterior aproape ziua întreagă, iar duminica și în sărbători vrem libertate, comportament lipsit de restricții suplimentare.

Poate că de aici vine, în parte, și dificultatea cu care reușim să ne adunăm gândurile în fața întâlnirii cu Dumnezeu. Neavând niște repere exterioare, niște puncte de sprijin, suntem destul de dezorientați.

E interesant însă că există (chiar dacă nu la scară mare) semne că unii se reîntorc la ritual, că au nevoie să se dezlipească de „libertatea” religioasă de exprimare și să apeleze la niște forme consacrate care, pe lângă fixitatea lor, au un conținut intrinsec bun ce trebuie doar descoperit.

Autor: Teofil Stanciu
Articol preluat de pe: https://drezina.wordpress.com/2012/11/26/nevoia-de-ritual/ cu permisiunea autorului.

Comments

comments

Categories: Resurse

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *